7 علت درد رکتوم یا مقعد

دلایل درد مقعدی

درد رکتوم یا مقعد معمولاً به دلیل بواسیر، شقاق مقعد یا آبسه ایجاد می‌شود، اما می‌تواند نشانه بیماری التهابی روده یا عفونت، به‌ویژه عفونت‌های مقاربتی مانند عفونت کلامیدیا ، سوزاک یا تبخال باشد.

علاوه بر درد مقعدی، مهم است که از بروز علائم دیگر مانند خون در مدفوع، خارش، تغییر در حرکات روده یا نفخ آگاه باشید، زیرا می‌توانند به شناسایی آسان‌تر علت کمک کنند.

در هر صورت، هر زمان که درد مقعد بیش از 2 روز طول بکشد، و اگر بسیار شدید یا با علائم دیگری همراه باشد، توصیه می‌شود برای شناسایی علت و شروع مناسب‌ترین درمان، با متخصص مشورت کنید.

دلایل اصلی درد مقعدی عبارتند از:

1. هموروئید

بواسیر را می توان با تورم در ناحیه مقعد / ناراحتی و درد در هنگام نشستن یا راه رفتن / خارش در مقعد / خون قرمز روشن در مدفوع یا روی دستمال توالت / وجود یک توپ ملتهب کوچک در مقعد ، تشخیص داد.

وجود هموروئید می تواند منجر به درد، سوزش و خارش مقعد شود و عمدتاً به دلیل یبوست مزمن، تماس نزدیک مقعدی یا بارداری ایجاد می شود.

چه باید کرد : برای درمان بواسیر، حمام سیتز و برخی روشهای خانگی یا استفاده از پمادهای آنتی هموروئید ممکن است توصیه شود.

اگر بواسیر با روشهای ساده و غیر تهاجمی ناپدید نشد و ناراحتی به طور فزاینده ای بیشتر شد، توصیه می شود از یک متخصص راهنمایی بگیرید تا در نتیجه بهترین درمان انجام شود که ممکن است شامل یک روش جراحی یا لیزر باشد.

2. شقاق مقعدی

شقاق مقعدی زخم کوچکی است که در مقعد ظاهر می‌شود و می‌تواند باعث درد مقعد هنگام تخلیه و وجود خون در مدفوع شود.

علاوه بر این، شقاق مقعدی را می توان از طریق بروز علائم دیگری مانند احساس سوزش هنگام تخلیه یا ادرار و خارش در مقعد احساس کرد.

چه باید کرد : بیشتر اوقات، شقاق مقعدی خود به خود و بدون نیاز به هیچ نوع درمانی از بین می رود.

با این حال، ممکن است توصیه شود تا از پمادهای بی حس کننده، مانند لیدوکائین، علاوه بر حمام نشسته با آب گرم استفاده کنید.

3. اندومتریوز روده

بیماری آندومتریوز روده، آندومتر بافتی است که داخل رحم را می‌پوشاند، در اطراف دیواره‌های روده ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به درد مقعدی در طول قاعدگی شود. علاوه بر درد مقعدی، ممکن است درد شکم، تهوع و استفراغ، خون در مدفوع و مشکل در حرکات روده یا اسهال مداوم وجود داشته باشد.

چه باید کرد : بیشترین توصیه این است که در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کرده تا تشخیص و درمان قطعی انجام شود.

4. عفونت

شایع‌ترین عفونت‌هایی که باعث درد مقعد می‌شوند، میکروارگانیسم‌های مقاربتی مانند HPV، تبخال، کلامیدیا، سوزاک و اچ‌آی‌وی هستند.

اما ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت نیز عفونت های مقعدی ایجاد شوند، مانند عفونت‌های قارچی.

به هر حال مراجعه به پزشک ضروری است تا میکروارگانیسم عامل عفونت شناسایی شود و در نتیجه بهترین درمان انجام شود.

چه باید کرد : توصیه می شود، بیش از حد از دستمال توالت استفاده نکنید، از داروهای ضد میکروبی و حمام سیتز استفاده کنید.

مطالب مرتبط

5. آبسه پری آنال

آبسه یک عفونت پوستی یا نتیجه بیماری آنورکتال دیگری مانند بیماری التهابی روده، سرطان رکتوم یا جراحی است که باعث تورم، قرمزی و درد زیاد می شود. همچنین ایجاد چرک و تب بالا نیز وجود دارد.

چه باید کرد : برای تخلیه چرک و حتی مصرف آنتی بیوتیک باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر آبسه بسیار بزرگ یا عمیق باشد، پزشک ممکن است بستری شدن در بیمارستان را توصیه کند. آزمایش هایی مانند سی تی اسکن انجام دهد و با بیهوشی عمومی برای برداشتن کل آبسه تحت عمل جراحی قرار گیرد. بنابراین از بروز عفونت جدید یا تشکیل فیستول جلوگیری می کند.

6. بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده که عمدتاً ناشی از کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است که با قرمزی و التهاب رکتوم و همچنین علائمی مانند اسهال خونی، درد شکم، انسداد روده و درد در هنگام اجابت مزاج و در نتیجه درد مقعدی مشخص می‌شود.

چه باید کرد : توصیه می شود در صورت اسهال خونی با پزشک مشورت کنید، زیرا به این ترتیب پزشک می تواند علت را شناسایی کرده و سایر تغییرات احتمالی را رد کند.

در موارد جدی تر، پزشک ممکن است جراحی یا لیزر را نیز توصیه کند.

7. سرطان مقعد

سرطان مقعد می تواند علائمی همراه با خونریزی، درد یا یک توده قابل لمس داشته باشد.

ممکن است به صورت زخم یا زگیل شروع شود و سپس به ندول تبدیل شود.

مطالعاتی وجود دارد که ظاهر این نوع سرطان را با عفونت های HPV مرتبط می کند و به همین دلیل است که به روز بودن آزمایش پاپ اسمیر که معمولاً به عنوان معاینه پیشگیری از زنان شناخته می شود بسیار مهم است.

چه باید کرد : در صورت مشاهده علائم، بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا آزمایشاتی برای تأیید مشکوک بودن سرطان مقعد انجام شود و در نتیجه بهترین درمان را توصیه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر روشهای درمان خانگی و دارویی را کاملا رعایت کردید و باز هم درد مقعد بیش از 48 ساعت ادامه داشت، مشورت با پزشک یا مراجعه به اورژانس ضروری است.

برای پزشک مهم است که علت درد مقعد را که با گذشت زمان بدتر می‌شود، شناسایی کند، زیرا ممکن است نشانه مشکلات جدی تر در بدن شما باشد.


در نهایت باید بگوییم که هر نوع از بیماریهای مقعدی و نشیمنگاهی در مراحل پیشرفته، با روشهای خانگی و دارویی قابل درمان نیستند. در نتیجه، نیاز به استفاده از روشهای تهاجمی یا نیمه تهاجمی برای درمان قطعی آنهاا خواهید داشت. لیزر درمانی یکی از روشهای نیمه تهاجمی است که از سایر روشها ساده تر و بدون عارضه تر است و در مدت زمان کوتاهی شما را به درمان قطعی می رساند.


کلینیک تخصصی پارادایس مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک پارادایس

تخصص ما در کلینیک پارادایس درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

هدف از این مقاله، آشنایی بیشتر شما با علت درد رکتوم و مقعد بود. از همراهی شما بسیار متشکریم.

مقالات پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.