7 دلیل خونریزی از مقعد

دلایل اصلی خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی در بیشتر موارد مربوط به وجود بواسیر و شقاق مقعدی است که در افراد مبتلا به یبوست شایع است.

همچنین می‌تواند نشانه بیماری‌های روده یا سرطان مقعد نیز باشد.

خونریزی از مقعد ممکن است با علائم و نشانه‌های دیگری مانند مخاط در مدفوع، کاهش وزن، کاهش اشتها و گرفتگی‌های شکمی همراه باشد.

بنابراین، اگر خونریزی مقعدی مکرر و با علائم دیگری همراه است، مهم است که با متخصص مشورت کنید.

7 دلیل خونریزی از مقعد عبارت اند از :

  1. هموروئید
  2. شقاق مقعد
  3. پروکتیت
  4. پولیپ روده
  5. بیماری های روده ای
  6. زگیل مقعدی
  7. سرطان در مقعد

 

1. هموروئید

هموروئید وریدهای متورم شده ای هستند که می توانند در داخل راست روده یا مقعد ظاهر شوند و زمانی که فرد مدفوع بسیار خشک دارد یا زمانی که فشار زیادی برای تخلیه می آورد، خونریزی می کند.

در هموروئید علاوه بر خونریزی مقعدی، خارش، خون در مدفوع، درد و ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن و در برخی موارد وجود مخاط در مدفوع شایع است.

چه باید کرد : تغییر برخی از عادات بهداشتی و غذایی برای جلوگیری از بواسیر و نرم شدن مدفوع مهم است که به کاهش علائم کمک می کند.

بنابراین توصیه می شود از دستمال توالت استفاده نکنید زیرا باعث تحریک بیشتر می شود. رژیم غذایی سرشار از فیبر و آب را رعایت کنید.

علاوه بر این، برای تسکین درد و ناراحتی، می توان از پماد یا شیاف آنتی هموروئید به همراه داروهای بی حس کننده و منقبض کننده عروق استفاده نمایید.

در مواردی که هموروئید با روشهای ساده بهبود نمی‌یابد یا علائم مکرر است، مهم است که با یک متخصص مشورت و برای درمان قطعی اقدام نمایید.

2. شقاق مقعد

مانند بواسیر، شقاق مقعدی نیز می‌تواند در نتیجه دفع مدفوع بسیار خشک و سفت و یبوست ایجاد شود. یا در اثر رابطه مقعدی بدون استفاده از روان‌کننده ظاهر شود و باعث آسیب به ناحیه و در نتیجه خونریزی مقعدی شود.

چه باید کرد : توصیه می شود از دستمال توالت استفاده نشود، رژیم غذایی سرشار از فیبر و نوشیدن آب فراوان را در نظر داشته باشید.

3. پروکتیت

پروکتیت همچنین یکی از علل خونریزی مقعدی است و شامل التهاب مخاط پوشاننده راست روده به دلیل عفونت، تغییر گردش خون یا بیماری های التهابی روده است که باعث خونریزی مقعد، درد در مقعد، وجود خون و مخاط در روده می شود.

چه باید کرد : در این مورد، مهم است که با یک متخصص مشورت کنید تا علت و شدت علائم را شناسایی و مناسب ترین درمان را توصیه کند، که معمولاً با استفاده از داروهایی که به کاهش التهاب کمک می کند، انجام می شود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است توصیه شود.

مطالب مرتبط

4. پولیپ روده

پولیپ‌های روده ساختارهایی هستند که به دلیل تکثیر بیش از حد سلول‌ها در مخاط روده بزرگ، ظاهر می شوند.

در صورت رشد پولیپ روده، علائمی مانند خونریزی مقعدی، وجود خون در مدفوع، گرفتگی شکم، یبوست یا اسهال دیده خواهد شد.

چه باید کرد : توصیه می شود به محض ظاهر شدن اولین علائم و نشانه ها با یک متخصص گوارش مشورت کنید، زیرا این امر باعث تشخیص و درمان سریعتر می شود و احتمال تبدیل پولیپ به سرطان کاهش می یابد. در بیشتر موارد، درمان این بیماری شامل برداشتن پولیپ در طول کولونوسکوپی است.

5. بیماری های روده ای

تغییرات روده ای مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون و عفونت روده ای به عنوان مثال سالمونلا ، علاوه بر درد و ناراحتی شکمی، تب، گاز اضافی، اسهال و از دست دادن اشتها، می تواند باعث خونریزی مقعدی نیز بشود.

چه باید کرد : مهم است که با متخصص مشورت شود تا بتوان علائم را ارزیابی کرده و در نتیجه تشخیص و درمان قطعی را آغاز کند.

6. زگیل مقعدی

خونریزی زگیل نادر است، اما می تواند رخ دهد. اگر زگیل خونریزی کند، معمولاً به دلیل آسیب دیدن آن است. به عنوان مثال، اگر زگیل را خراشیده یا مالیده باشید، ممکن است خونریزی کند. زگیل ها همچنین می توانند در صورت تحریک شدن توسط لباس یا جواهرات خونریزی کنند.

در برخی موارد، زگیل ممکن است به دلیل رشد غیرطبیعی رگ های خونی خونریزی کند. این را آنژیوم زگیل می نامند. آنژیوم های زگیل معمولاً خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند. با این حال، آنها می توانند دردناک باشند و خونریزی کنند.

چه باید کرد : اگر زگیل شما خونریزی می کند، مهم است که محل را با فشار ملایم تمیز و ببندید. اگر خونریزی شدید است یا متوقف نمی شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

7. سرطان در مقعد

سرطان مقعد در میان افراد مسن بیشتر شایع است و می تواند با خونریزی مقعدی، وجود خون و مخاط در مدفوع، تورم در ناحیه مقعد و وجود توده در مقعد مشخص شود.

چه باید کرد : در صورت وجود علائم و نشانه هایی که نشان دهنده سرطان در مقعد هستند، مهم است که با متخصص مشورت کنید، زیرا که می توان به سرعت درمان را شروع و از عوارض جلوگیری کرد.

درمان سرطان مقعد ممکن است شامل جراحی برای برداشتن تومورهای کوچک از ناحیه مقعد و همچنین شیمی درمانی و یا رادیوتراپی باشد.


در نهایت باید بگوییم که هر نوع از بیماریهای مقعدی و نشیمنگاهی در مراحل پیشرفته، با روشهای خانگی و دارویی قابل درمان نیستند. در نتیجه، نیاز به استفاده از روشهای تهاجمی یا نیمه تهاجمی برای درمان قطعی آنها خواهید داشت. لیزر درمانی یکی از روشهای نیمه تهاجمی است که از سایر روشها ساده تر و بدون عارضه تر است و در مدت زمان کوتاهی شما را به درمان قطعی می رساند.


کلینیک تخصصی پارادایس مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک پارادایس

تخصص ما در کلینیک پارادایس درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

هدف از این مقاله، آشنایی بیشتر شما با دلیل خونریزی از مقعد بود که با هم به آن پرداختیم. از همراهی شما بسیار متشکریم.

مقالات پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.