5 نکته مهم برای جلوگیری از هموروئید

جلوگیری از عود هموروئید

رژیم غذایی مهمترین راه جلوگیری از هموروئید است، زیرا مهم است که مدفوع نرم باشد تا راحت تر از بین برود و از افزایش فشار در رگ های خونی اطراف مقعد و در نتیجه گشاد شدن و التهاب موضعی جلوگیری کند.

با این حال، انجام تمرینات بدنی و همچنین استفاده از برخی روشهای خانگی نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز این نوع بیماری کمک زیادی نماید.

5 نکته مهم برای جلوگیری از هموروئید

  1.  غذاهای غنی از فیبر بخورید
  2.  مصرف آب را افزایش دهید
  3.  از خوردن شیرینی جات پرهیز کنید
  4. تحرک و فعالیت بدنی داشته باشید
  5.  از داروهای خانگی استفاده کنید

1. غذاهای غنی از فیبر بخورید

گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در زندگی روزمره مانند میوه ها، سبزیجات، بذر کتان، نان با غلات و جوانه گندم به تنظیم عملکرد روده و جلوگیری از خشک شدن مدفوع کمک می کند. به این ترتیب این غذاها علاوه بر نرم شدن مدفوع، از تجمع آنها در روده جلوگیری می کنند.

بنابراین، برای جلوگیری از هموروئید، مصرف روزانه فیبر برای کاهش ناراحتی هنگام اجابت مزاج و جلوگیری از فشار بر عروق اطراف مقعد ضروری است.

2. مصرف آب را افزایش دهید

نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز برای عملکرد صحیح بدن ضروری است، زیرا در کنار سایر عملکردها، آب برای تنظیم دمای بدن، کاهش تورم، بهبود گردش خون و تسهیل هضم مهم است. علاوه بر این، آب به مدفوع اجازه می دهد تا نرم تر شود و دفع آن را آسان تر کرده و درد را در حین تخلیه کاهش می دهد.

نوشیدن آب کافی و  غذاهای غنی از آب که باعث هیدراتاسیون می شوند، مانند هندوانه، آناناس، تربچه و گوجه فرنگی بسیار توصیه می شود.

3. از خوردن شیرینی جات پرهیز کنید

شیرینی ها و غذاهای غنی از کربوهیدرات، مانند برنج، سیب زمینی یا ماکارونی، مدفوع را سفت تر و هموروئید را بدتر می کند، زیرا فرد برای تخلیه نیاز به اعمال نیروی بیشتری دارد و فشار زیادی به رگ های خونی موجود در ناحیه مقعد وارد می آید.

بنابراین با پرهیز از مصرف شیرینی و کربوهیدرات می توان از خشکی مدفوع جلوگیری و عملکرد روده را بهبود بخشید و از بروز بواسیر جلوگیری کرد.

4. فعالیت بدنی را تمرین کنید

انجام فعالیت های بدنی منظم، علاوه بر بهبود شرایط بدنی، مقاومت عضلانی، سیستم ایمنی، تقویت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عملکرد روده ها را نیز بهبود می بخشد و از ماندن مدفوع در روده برای مدت طولانی و خشک شدن آن جلوگیری می کند.

5. از داروهای خانگی استفاده کنید

درمان‌های خانگی گزینه‌ عالی برای تسکین علائم بواسیر داخلی و خارجی هستند.

از روشهای خانگی میتوان به عنوان یک راه پیشگیری نیز استفاده کرد.

این به این دلیل است که برخی از درمان‌های خانگی برای هموروئید با بهبود عروق و گردش خون در ناحیه، از بروز این بیماری جلوگیری می‌کنند.


در نهایت باید بگوییم که بیماریهای مقعدی و نشیمنگاهی در مراحل پیشرفته، با روشهای خانگی و دارویی قابل درمان نیستند. در نتیجه، نیاز به استفاده از روشهای تهاجمی یا نیمه تهاجمی برای درمان قطعی آنها خواهید داشت. لیزر درمانی یکی از روشهای نیمه تهاجمی است که از سایر روشها ساده تر و بدون عارضه تر است و در مدت زمان کوتاهی شما را به درمان قطعی می رساند.


کلینیک تخصصی پارادایس مجهزترین مرکز درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر می باشد.

مشاوره رایگان کلینیک پارادایس

تخصص ما در کلینیک پارادایس درمان قطعی بیماری های نشیمنگاهی (لیست بالا) و رضایت کامل بیمار می باشد.

تمامی کادر درمانی و تجهیزات برای رفاه حال شما عزیزان همیشه در بهترین حالت آماده خدمت رسانی هستند.

هدف از این مقاله، آشنایی بیشتر شما با نکات مفید برای جلوگیری از هموروئید بود، که با هم به آن پرداختیم.

از همراهی شما بسیار متشکریم.

مقالات پیشنهادی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.