درمان کیست مویی با دارو

نام دیگر کیست مویی, سینوس پیلونیدال یا موی برگشتی است و در حقیقت نوعی عارضه مقعدی بوده که به شکل یک جوش آزاردهنده یا چند سوراخ بر روی پوست مشاهده می شود. در صورتی که مجرای این حفره ها بسته شوند, چرک های جمع شده باعث ایجاد موی برگشتی یا آبسه می شوند. تجمع عفونت در سینوس پیلونیدال ناشی از آلودگی موهای زائد بوده که اکثر مواقع در نواحی پایین کمر و فضای خالی بین دو باسن ایجاد می شود. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با درمان کیست مویی با دارو صحبت کنیم; پس تا پایان با ما همراه باشید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست؟

سینوس پیلونیدال یا بیماری رانندگان جیپ, یک کیسه غیر طبیعی از مو و تکه های مرده پوست می باشد که در لایه زیرین پوست تجمع یافته و عفونت های عمقی را برای افراد به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که بدانید; کیست موی بر اثر رشد مو و به دام افتادن آن در بافت های سطحی زیر پوست به وجود می آید که برای بیماران بسیار دردناک می باشد.

علایم کیست مویی به چند دسته تقسیم می شوند؟

سینوس پیلونیدال می تواند در هر نقطه از بدن تشکیل شود; برای مثال زیر بغل, کشاله ران, نوک سینه و غیره. نکته قابل تامل این است که متاسفانه تعداد زیادی از افراد, اطلاعات دقیقی از تفاوت موی برگشتی با آبسه ندارند و همین موضوع باعث شده بیش از 25 درصد مردم به این بیماری دردناک مبتلا می شوند. علایم کیست مویی به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. کیست مویی حاد:

علایم و نشانه های کیست مویی حاد عبارتند از:

  • تورم و ایجاد زخم روی پوست
  • خروج بوی نامطبوع ناشی از چرک و عفونت
  • به وجود آمدن سوراخ های مختلف در سطح پوست
  • احساس درد در زمان ایستادن و نشستن
  • ریختن خون و چرک از حفره های سینوس
  • بیرون آمدن مو از محل ضایعه و کیست
  • ایجاد عفونت, تب و لزر در فرد مبتلا به موی برگشتی
  1. کیست مویی مزمن:

این بیماری آزار دهنده، میزان شیوع آن در مردان بیشتر است. پوشیدن لباس‌های چسبناک و تنگ نیز می‌تواند باعث وخیم تر شدن وضعیت آن شود. با توجه به آمار بهداشت جهانی, متاسفانه درصد ابتلا به کیست مویی, حدود 40 درصد بوده که نشانه ای واضح از مزمن بودن این بیماری می باشد. البته درد این نوع از سینوس, کمتر از مورد حاد آن است; چرا که مقدار قابل توجهی از چرک خارج شده که باعث کاهش فشار در ناحیه پشت می شود. اگر چه عفونت ناشی از آن کامل برطرف نشده است ولی احساس درد را در فرد کاهش می دهد.

کدام دسته از افراد دچار کیست مویی می شوند؟

افرادی که شرایط زیر را داشته باشند مستعد ابتلا به کیست مویی می باشند:

  • کسانی که موهای پرپشت و ضخیمی در ناحیه مورد نظر دارند.
  • افرادی که زمان زیادی را در حالت نشسته به سر می برند مانند: کارمندان و رانندگان
  • آن دسته از افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی مفرط هستند(در مردان احتمال بیشتری دارد).
  • وجود سابقه بیماری در بین اعضای خانواده
  • ایجاد شکاف, آسیب دیدگی یا خارش در محل بیماری که احتمال ابتلا به کیست مویی را بیشتر می کند.

علل کیست مویی در زنان

به طور معمول علت کیست مویی در زنان و مردان یکسان بوده مگر در مواقعی که هورمون های ژنتیکی در میان باشد. گاها در اثر اختلالات عصبی و یا افزایش ترشح غدد لنفاوی در بدن, زنان بیمار دچار ضخامت مو و یا انسداد بافت های تنفسی در زیر پوست می شوند; که مهمترین عامل در بروز کیست مویی زنانه همین موضوع می باشد.

درمان کیست مویی با دارو

 

درمان کیست مویی با دارو

در صورتی که کیست مویی با فیستول یا آبسه همراه باشد, متخصص جراحی عمومی ابتدا برای بیمار دارو تجویز می کند. بعد از اطمینان حاصل کردن پزشک معالج از نبود علایم عفونت, اقدام به خارج کردن کیست مویی و جراحی کیست مویی خواهد کرد. بنابراین باید به این نکته توجه داشت که درمان این بیماری تنها با دارو موثر واقع نمی شود و روش کمکی برای گرفتن نتیجه بهتر, لیزر موی برگشتی می باشد. توصیه می شود برای دریافت نتیجه بهتر از یک متخصص جراحی عمومی و لیزر و با تجربه کمک بگیرید.

جراحی کیست مویی به روش بسته و باز

در جراحی کیست مویی به روش باز بعد از برداشتن توده مو و عفونت, پزشک اقدام به بستن زخم کرده و آن را با بخیه می بندند و هیچ نیازی به مراقبت های بعد از عمل و تعویض پانسمان ندارد. در صورتی که این بیماری با لیزر درمان شود امکان بازگشت مجدد آن به صفر خواهد رسید و دوره نقاهت آن نسبت به روش های دیگر بسیار کوتاه مدت است.

در روش بعدی که جراحی باز نام دارد نسبت به مورد قبلی روند درمان سختری در پیش داشته و زخم ناشی از عمل توسط بخیه بسته نمی شود. متاسفانه هزینه این روش زیاد می باشد; چرا که زخم فرد به دلیل باز بودن بیشتر در معرض عفونت و آلودگی بوده و بیمار را مجاب به تعویض روزانه پانسمان می کند.

سوالات متداول کیست مویی

1-آیا سرکه سیب برای درمان کیست مویی موثر می باشد؟

هیچ تحقیقی مبنی بر درمان کیست مویی توسط سرکه سیب وجود ندارد اما تحقیقات پزشکی ثابت کرده که این ماده دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد باکتریال می باشد.

2-علت بو دادن برخی از کیست های مویی چیست؟

زمانی که توده مو در محوطه فولیکول محاصره می شود, جداری در اطراف بافت های پوست ایجاد خواهد شد که از مواد کراتین و پروتئین این عضلات ترشح می کنند. با طی کردن این پروسه, تمامی عفونت های این مجاری داخل کیست مویی تخلیه شده که همین موضوع منجر به استشمام بوی بد می شود.

3-ترکیدن کیست مویی چه خطراتی به همراه خواهد داشت؟ 

در صورت ترکیدن کیست مویی و تخلیه عفونت و آبسه, آسیب جدی و شدیدی به بافت های مجاور وارد خواهد شد. با توجه به اینکه چرک موی برگشتی از ناحیه مورد نظر خارج شده, بیمار تصور می کند که بهبود یافته است اما اینگونه نیست و بازگشت مجدد آن دور از ذهن نیست.

4-درمان قطعی و بدون بازگشت کیست مویی با دارو چگونه است؟

ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که درمان قطعی برای مداوای کیست مویی وجود ندارد ولی در برخی موارد ممکن است با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضدالتهابی و… عفونت بیماری کاهش پیدا کند. طبق گزارشات پزشکان دانشگاه بوعلی; موی برگشتی تا زمانی که جراحی یا تخلیه نشود امکان بازگشت مجدد و عود دوباره بیماری وجود دارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.