درمان سینوس پیلونیدال

یکی از مهمترین بیماری هایی که به طور معمول بسیاری از افراد با آن آشناییت ندارند, موی برگشتی یا کیست مویی است. این عارضه را بیشتر رانندگان و کارمندان و… مبتلا می شوند و دلیل آن نشستن های طولانی مدت و عدم تحرک می باشد. در این مقاله کاربردی قصد داریم تا در ارتباط با درمان سینوس پیلونیدال صحبت کنیم; پس تا پایان آن با ما همراه باشید.

 کیست مویی چیست؟

کیست مویی چیست؟

سینوس پیلونیدال معادل پزشکی بیماری کیست مویی است که معمولا به صورت توده چرکی و عفونی در انتهای دنبالچه و کمی بالاتر از خط مقعد بروز پیدا می کند. این عارضه را در جنگ جهانی دوم با نام بیماری رانندگان جیپ می شناختند که علت بروز آن به عوامل محیطی و سبک نادرست زندگی مربوط می شد. اغلب افراد مبتلا سعی دارند که به روش خانگی و دارویی سینوس مویی را درمان کنند ولی تنها راه مداوای آن تخلیه کیست و جراحی می باشد.

دلایل بروز سینوس مویی چیست؟

فرضیه های زیادی مبنی بر مشخص نبودن دلیل واقعی سینوس مویی وجود دارد ولی مهمترین عامل تاثیرگزار, سبک نادرست زندگی است که متاسفانه افراد زیادی آن را رعایت نمی کنند. فرضیه اساسی دیگری نیز وجود دارد که از فشار و اصطکاک پوست در نواحی انتهایی دنبالچه منجر می شود.

دلیل بروز این عارضه هر چه باشد, خارش و التهابی است که در اثر گیر کردن مو در پوست باعث می شود و بعد از مدتی منجر به عفونت شده و سینوس مویی را به وجود می آورد. در ادامه با تعدادی از این دلایل بیشتر آشنا می شوید که باعث بروز کیست مویی شده است.

  • نشستن های طولانی مدت

یکی از مهم ترین دلیل در بروز کیست مویی, انتخاب شغل های کم تحرک می باشد که مجبور به گذراندن ساعات طولانی در یک مکان هستند و نمونه بازر این مشاغل رانندگان, کارمندان و منشی ها خواهند بود.

  • سابقه خانوادگی یا ارثی بودن بیماری کیست مویی

تحقیقات گسترده ای در زمینه بررسی دلیل کیست مویی  انجام شده که نتیجه صورت گرفته مبنی بر تاثیر ارثی بودن در بروز این بیماری بوده است. این احتمال در بسیاری از خانواده هایی که یکی از اعضای آن ها به این بیماری دچار شده اند به نزدیک 30 درصد نیز رسیده است.

  • اضافه وزن و چاقی مفرط

چاقی منجر به بی تحرکی و تعرق زیاد در ناحیه نسیمنگاهی شده و فرد با مشکلات و بیماری هایی از قبیل کیست مویی روبرو می سازد. طبق آمار رسمی که از سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است, قریب به 35 درصد جمعیت جهان در معرض ابتلا به سینوس مویی هستند و دلیل آن تغذیه نادرست و کم تحرکی است.

  • پرمویی و داشتن موهای زیاد کلفت

به طور معمول افراد مذکر بیشتر از همه در معرض ابتلا به بیماری های این چنینی از قبیل کیست مویی هستند. البته تمامی این موارد می تواند احتمالی بیش نباشد ولی درصد زیادی از مراجعه کنندگان به آنورکتال, از این قبیل افراد بوده اند.

  • وجود سوراخ های مادرزادی در نواحی مقعد و نشیمنگاه

وجود هرکدام از منافذ در لایه سطحی پوست منجر به مساعد شدن شرایط برای گیر افتادن مو در این نواحی می شود.

  • وارد کردن ضربات شدید به نواحی پائین تنه بدن

ایجاد ضربه شدید به نواحی مقعد منجر به بروز بیماری های مقعدی همچون کیست مویی در فرد می شود و علائم آن در آینده برای فرد نمایان می شود.

  • پوشیدن لباس تنگ و آزاردهنده

لباس های چسبان و تنگ میزان برخورد و اصطکاک پوست را بیشتر کرده و فرد مستعد بیماری کیست مویی می کند.

  • بهداشت فردی ضعیف

عدم رعایت بهداشت فردی در نواحی مقعد و اطراف آن منجر به تجمع آلودگی و عفونت پوستی شده و زمینه ساز سینوس پیلونیدال می شود.

روش های درمان کیست مویی چیست؟

اغلب افراد مبتلا به کیست مویی برای درمان عارضه خود از روش های مختلفی استفاده می کنند که نمونه بارز آن مداوای خانگی و گیاهی است و دلیل آن ترس از جراحی و مراقبت های بعد از عمل می باشد. البته ناگفته نماند که تنها راه برای مداوای سینوس مویی, جراحی است که عفونت و چرک را تحلیه می کند. در ادامه با تعدادی از روش های مداوای سینوس مویی بیشتر آشنا خواهید شد.

درمان خانگی و گیاهی

به طور معمول داروهایی که برای درمان کیست مویی مورد استفاده قرار می گیرند, صرفا جنبه تسکین دهندگی درد و التهاب را داشته و نمی تواند مداوای قطعی و بدون بازگشت برای سینوس مویی محسوب شوند. البته برای افرادی که به تازگی به این بیماری دچار شده اند می تواند به کاهش احساس درد و التهاب کمک شایانی کند. در ادامه با تعدادی از درمان های خانگی و گیاهی بیشتر آشنا خواهید شد که عبارتند از:

  1. پرهیز از نشستن های طولانی به طور مداوم
  2. استعمال روغن بادام, زیتون و چای بر روی نواحی درگیر کیست مویی
  3. استنفاده از گیاه آلوئه ورا و مالیدن آن در قسمت های مبتلا شده به کیست مویی
  4. کمپرس آب سرد
  5. حمام سیتز (استراحت در وان آب ولرم)
  6. نمک اپسوم
  7. ریشه درخت بورداک
  8. مصرف زیاد مایعات و فیبر در طول روز
  9. پرهیز از استعمال مشروبات الکلی و دخانیات

جراحی با لیزر جهت درمان کیست مویی

جراحی کیست مویی با لیزر

 

  • مزیت اول جراحی کیست مویی با لیزر, بازگشت به محیط کار و خانه در کوتاه ترین زمان می باشد.
  • دوره نقاهت کم نسبت به جراحی باز و سنتی
  • کوتاه بودن زمان عمل که در نتیجه منجر به افزایش ت کادر پزشکی می شود.
  • کاهش میزان احساس درد و خونریزی
  • ترخیص بیمار 20 دقیقه بعد از جراحی
  • عدم صدمه رسیدن به بافت های مجاور
  • قطعی و بدون بازگشت مجدد
  • زخم حاصل از لیزر به سرعت بهبود پیدا خواهد کرد ولی در عمل باز اینگونه نیست و بیمار مجبور به تحمل درد تا مدت های طولانی خواهد بود.
  • انتقال عفونت های خطرناک همچون هپاتیت و ایدز در این روش از جراحی وجود ندارد.
  • استفاده از باند کوچک جهت پوشش محل زخم و عدم نیاز به پانسمان های طولانی و بزرگ.
  • مشکل ساز نبودن روند درمان برای بیمار از مهمترین مزیت لیزر کیست مویی است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.